لکه ننگ برای فدراسیون و پرسپولیس؛ سرافرازی برای هواداران تراکتور/ “یامان لیقا یاخشی لیق نر کیشی نین ایشی دیر”

توهین های مشمئزکننده و هماهنگ شده هواداران پرسپولیس از هر منظری که به موضوع بنگریم، اقدامی جاهلانه و بی منطق بوده که توسط عده ای در استادیوم آغاز شده و متاسفانه بقیه هواداران نیز در جو موجود، آن شعارها را تکرار کرده اند. با این حال مردم آذربایجان همانگونه که پیش از این ثابت کرده اند، همیشه با عقلانیت قدم برداشته و به خواسته های خود از راه اصولی رسیده اند.
تبریزمن، سرویس ورزشی: دیدار هفته گذشته دو تیم پرسپولیس و تراکتورسازی در استادیوم آزادی، یکی از تاریک ترین روزهای تاریخ فوتبال کشور بود، جایی که ده ها هزار هوادار تیم پرسپولیس، تحت تاثیر جو استادیوم شعارهایی را سر دادند که نه تنها توهین به هواداران تراکتور و ترک ها، بلکه توهین به کل قومیت ها بود و نشان داد متاسفانه مسئولان کشور در طول سال های اخیر، نه تنها هیچ قدم مثبتی در راستای فرهنگ سازی و اصلاح تفکرات سخیف نژادپرستانه برنداشته اند، بلکه وضعیت را بدتر نیز کرده اند.
اصولا در وضعیتی که مداح ها در کشور خط دهی سیاسی داشته باشند، زیاد عجیب نیست که چند لیدر بی سواد و با سطح شخصیت پایین، در استادیوم های فوتبال، جو استادیوم را با صلاحدید و ایده های خود تنظیم کنند! سر دادن شعارهای مشمئز کننده قومیتی آن هم در شرایطی که کشور، در حال حاضر از هر نظر به اتحاد و آرامش نیاز دارد، نشان می دهد که فوتبال ما در چه وضعیتی از نظر مدیریت و فرهنگ سازی قرار دارد.
نا گفته پیداست که مسئولان مردم آذربایجان در مجلس و نهاد های دولتی باید در راستای احقاق حق مظلوم نهایت تلاش خود را انجام دهند و طبق قانون، باید با باشگاه پرسپولیس و هوادارانش برخورد صورت گیرد تا دیگر شاهد چنین جولان دهی های چند بیسواد خودفروخته در استادیوم و خراب کردن جو موجود در بین تماشاگران نباشیم.
این کوچکترین قدمی است که می تواند در جهت حفظ عدالت ، هر چند به طور صوری، در فدراسیون فوتبال و نیز آرامش و امنیت در کشور برداشته شود، چرا که هم اکنون با مصاحبه های طلبکارانه و سنگ پا گونه برخی مسئولان باشگاه پرسپولیس و فدراسیون فوتبال، شاهد ایجاد جوی نامناسب هستیم.
البته برخی مصاحبه ها و تصمیمات نیز نشان از محرومیت قطعی هواداران تیم فوتبال پرسپولیس از حضور در استادیوم در بازی های آینده دارد، اخیرا نیز طبق تصمیم کمیته انضباطی، یک جلسه محرومیت برای این تیم در نظر گرفته شده که کمترین تنبیه ممکن برای این تیم خواهد بود، با این حال پافشاری روی همین محرومیت نیز می تواند اثر گذاری مثبت بر جو نامناسب موجود داشته باشد و باید تلاش برای احقاق حق کامل هواداران تراکتور صورت بگیرد.
از طرف دیگر اما باید در مورد هواداران واقعا فوق العاده و فهیم تراکتورسازی گفت، هوادارانی که هیچگاه حاضر نشدند به حریفان خود بد و بیراه بگویند و فقط و فقط به تشویق تیم خود پرداخته اند، بارها و بارها از اندک تعدادی که علیه حریف شعار داده اند، برائت جسته اند و فرهنگ بالای خود را به نمایش گذاشته اند.
آن ها بار دیگر فرهنگ، ادب و شخصیت والای خودشان را در بازی روز جمعه به نمایش خواهند گذاشت و با تشویق تیم خود، درس خویشتن داری و بزرگ منشی به پرسپولیس و هوادارانش خواهند داد.
آن ها نمودی واضح از شعر فاخر استاد شهریار خواهند بود:
یاخشی لیقا یاخشی لیق هر کیشی نین ایشی دیر
یامان لیقا یاخشی لیق نر کیشی نین ایشی دیر
حتی اگر فدراسیون، مسئولان تراکتور و مسئولان استان مان هم نتوانند یا نخواهند به آنچه منطبق با عدالت است عمل کنند، هواداران تراکتور، مردم و رسانه های آذربایجان از مراجع بین المللی همچون فیفا، پی گیر حق خورده شده خودشان خواهند بود که در نهایت دود آن نه تنها به باشگاه پرسپولیس، که به چشم کل فوتبال ایران خواهد رفت…
لکه ننگ برای فدراسیون و پرسپولیس؛ سرافرازی برای هواداران تراکتور/

نظرات